Kurierek Nowości Nr 9 (262) – Godziny wychowawcze

W najnowszym Kurierku Nowości prezentujemy książki zawierające materiały pomocnicze, które mogą stać się inspirującym narzędziem w pracy wychowawczej nauczycieli z dziećmi i młodzieżą na różnych poziomach edukacji.
Nasza broszura to przewodnik po bogatej ofercie, która pomoże nauczycielom w tworzeniu ciekawych i angażujących zajęć godzin wychowawczych. Dlaczego warto zainteresować się naszymi publikacjami? Oto kilka odpowiedzi:
 Scenariusze zajęć godzin wychowawczych: Książki zawierają gotowe scenariusze zajęć, które można dostosować do różnych grup wiekowych.
 Nowoczesne metody nauczania: Dzięki nim nauczyciele będą mogli wprowadzać innowacyjne metody nauczania, które przyciągną uwagę uczniów.
 Wsparcie wychowawcze: Wychowanie to nie tylko przekazywanie wiedzy, to także kształtowanie charakteru i wartości. Nasze książki pomagają nauczycielom w rozwijaniu kompetencji społecznych i emocjonalnych uczniów.
Zapraszamy do zapoznania się z naszą pełną ofertą.

1. Białek Kinga i 8 innych. Pedagog w klasie : scenariusze zajęć na różne okazje. – Warszawa : Wydawnictwo Wiedza i Praktyka, 2020 (sygn. F 121475)
Zbiór 20 ciekawych scenariuszy do wykorzystania na zajęciach w klasie! Dzięki zamieszczonym w książce propozycjom przeprowadzisz lekcje na temat uczenia się, radzenia sobie ze stresem, budowania dobrych relacji w klasie, oswajania emocji oraz radzenia sobie z agresją. Scenariusze podzielne zostały na działy:
– Ucz się dla siebie, nie dla ocen;
– Konflikt? Oddziel problem od osoby;
– Stop dla hejtu i agresji;
– Masz wpływ na swoje uczucia! Jak oswoić emocje.
Wszystkie scenariusze zawierają załączniki – wskazówki do zajęć, karty pracy oraz ankiety!
źródło opisu: okładka

2. Gwiazdowska-Stańczak Sylwia. Jak zaangażować uczniów w naukę i zbudować dobry klimat w szkole : poradnik dla nauczycieli. – Warszawa : Difin, 2022 (sygn. 128555)
Poradnik przedstawia optymalny klimat szkoły, który sprzyja efektywnemu uczeniu się. Szkoła ukazana za pomocą metafory drzewa skupia w sobie wiele komponentów, z których każdy odgrywa konkretną rolę w zapewnieniu uczniom dobrostanu – zarówno w perspektywie „tu i teraz”, jak i w odniesieniu do przyszłości (i dorosłości). Ustalenia teoretyczne wsparte są solidnie opracowaną obudową metodyczną w postaci scenariuszy i kart pracy. Dzięki temu poradnik jest materiałem, który nie tylko może zachęcić nauczycieli do refleksji nad własnym ogródkiem dydaktycznym, ale także od razu dostarczyć gotowe rozwiązania do codziennej pracy z uczniami i ich rodzicami. Poradnik zawiera konkretne wskazówki, jakie można podejmować, aby uczeń był bardziej zaangażowany w naukę i w jaki sposób stworzyć dobry klimat w szkole, tak, aby uczniom pracowało się jak najlepiej.
źródło opisu: https://ksiegarnia.difin.pl/jak-zaangazowac-uczniow-w-nauke-i-zbudowac-dobry-klimat-w-szkole-poradnik-dla-nauczycieli

3. Kaim Anna. Zajęcia z wychowawcą : ćwiczenia, gry i karty pracy dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2021 (sygn. F 126744)
Książka jest zbiorem gotowych ćwiczeń, gier i zabaw, dzięki którym nauczyciel może zrealizować kreatywne zajęcia wychowawcze przy minimalnych przygotowaniach. Poruszone zostały w niej tematy najbliższe problemom wychowawczym, z którymi spotykają się nauczyciele w szkołach podstawowych. Przejrzysty podział materiału, zadania oparte na inspirujących pomysłach oraz ograniczenie do minimum teorii na rzecz praktycznych rozwiązań sprawiają, że jest to pozycja dla nauczycieli lubiących prowadzić zajęcia w sposób aktywny i otwarty na potrzeby uczniów.
źródło opisu: https://harmonia.edu.pl/pl/p/ZAJECIA-Z-WYCHOWAWCA.-CWICZENIA%2C-GRY-I-KARTY-PRACY-DLA-UCZNIOW-KLAS-IVVIII-SZKOLY-PODSTAWOWEJ/1989

4. Kiełczewska Anna i 5 innych, Pedagog w klasie : scenariusze zajęć na różne okazje. Cz. 2, Nowe scenariusze i karty pracy – do wykorzystania również w pracy zdalnej. – Warszawa : Wydawnictwo Wiedza i Praktyka, cop. 2021 (sygn. F 123732)
Zbiór 30 oryginalnych scenariuszy do wykorzystania na zajęciach w klasie z uczniami klas 1-8, w tym także do wykorzystania w trakcie nauczania zdalnego. Gotowe scenariusze pozwolą pedagogom poprowadzić lekcje na temat kreatywnego myślenia, radzenia sobie z emocjami oraz tolerancji, akceptacji i empatii.
Książka zawiera obszerne działy:
– Kreatywność czy sumienność – co nam da więcej?
– Mój gniew jest OK. Każda emocja jest dobra
– Każdy z nas jest inny. Empatia, akceptacja, tolerancja od najmłodszych lat.
Scenariusze zawierają wskazówki do zajęć, karty pracy, ankiety i inne praktyczne narzędzia do wykorzystania podczas zajęć.
źródło opisu: okładka

5. Konarzewska Anna. Być (nie)zwykłym wychowawcą : scenariusze lekcji wychowawczych dla uczniów klas starszych szkoły podstawowej oraz szkół ponadpodstawowych. – Warszawa : Warszawska Firma Wydawnicza, 2019 (sygn. 123236)
Prezentowana publikacja to zbiór scenariuszy na lekcję wychowawczą, odpowiadającą oczekiwaniom współczesnej młodzieży. Poruszane są tutaj zagadnienia bardzo ważne, a jednocześnie trudne: bliższe poznanie uczniów, nawiązanie z nimi więzi i zbudowanie relacji pozwalającej na rozmowę na każdy temat.
źródło opisu: https://www.taniaksiazka.pl/byc-nie-zwyklym-wychowawca-anna-konarzewska-p-1255446.html

6. Oszczyk Sylwia. Godzina wychowawcza jak malowana : graficzne karty pracy dla klas 4-8. Cz. 1. – Kraków : Wydawnictwo WIR, cop. 2021 (sygn. F 131441)
Graficzne karty pracy będą pretekstem do ciekawych dyskusji i wspólnych dociekań. Połączone z intrygującym filmem lub interesującym artykułem dadzą możliwość przeprowadzenia niebanalnej i żywej lekcji wychowawczej.
Godzina wychowawcza jak malowana część 1 – zawartość to 60 kart o tematyce:
ROZWÓJ OSOBISTY: Poznaję siebie; Być szczęśliwym; Prokrastynacja i ja; Stres; Jak zmienić beznadziejny dzień?; Jak nie tracić czasu? O planowaniu; Kreatywność; Co jest w życiu ważne?; Rozważania o wartościach; Mętlik w głowie, czyli podejmować decyzje; Jestem ważna(-y); Autorytety – po co nam one; Jak zachować słońce w duszy, czyli uważność na jesienne dni… i wiele innych.
EMOCJE I RELACJE SPOŁECZNE: Plotka; Sztuka asertywności; Stereotyp; Przyjaźń; Ja i rodzina; Kłamstwo; Agresja – stop!; Kompleksy. Jak z nimi wygrać?; Smutek; Strach. Jak go odstraszyć?; Złość; Inteligencja emocjonalna; Samotność; Jak nie martwić się za bardzo; Media społecznościowe; Wspomnienia… i inne.
źródło opisu: https://www.edukacyjna.pl/notatki-wizualne/godzina-wychowawcza-jak-malowana-graficzne-karty-pracy-dla-klas-4-8-czesc-1.html

7. Oszczyk Sylwia, Godzina wychowawcza jak malowana : graficzne karty pracy dla klas 4-8. Cz. 2. – Kraków : Wydawnictwo WIR, 2021 (sygn. F 125696)
Godzina wychowawcza. Graficzne karty pracy część 2 będą pretekstem do ciekawych dyskusji i wspólnych dociekań. Połączone z intrygującym filmem lub interesującym artykułem dadzą możliwość przeprowadzenia niebanalnej i żywej lekcji wychowawczej.
Zawartość to 60 kart o tematyce:
EKOLOGIA I OCHRONA ŚRODOWISKA: Chcę być eko!; Woda; Energia; Jedzenie. Nie marnuj; Odpady… i wiele innych.
PRAWO, PAŃSTWO, FINANSE: Ojczyzna; Święto Niepodległości; Moja mała ojczyzna; Prawa dziecka; Prawa człowieka; Finanse i ja; Wokół ekonomii… i wiele innych.
ZDROWIE I UZALEŻNIENIA: Depresja; Nałogi; Klikam z głową; Jem zdrowo!; Pierwsza pomoc… i wiele innych.
W KLASIE: Wakacyjny rozkład jazdy; W grupie raźniej; Dzień Pozytywnego Myślenia; Nie ściągam!… i wiele innych.
źródło opisu: https://www.eduksiegarnia.pl/godzina-wychowawcza-jak-malowana-graficzne-karty-pracy-dla-klas-4-8-czesc-2

8. Oszczyk Sylwia. Godzina wychowawcza jak malowana : graficzne karty pracy dla klas 4-8. Cz. 3. – Kraków : Wydawnictwo WIR, 2022 (sygn. F 131442)
Graficzne karty pracy będą pretekstem do ciekawych dyskusji i wspólnych dociekań. Połączone z intrygującym filmem lub interesującym artykułem dadzą możliwość przeprowadzenia niebanalnej i żywej lekcji wychowawczej.
Zawartość to 60 kart o tematyce:
ROZWÓJ OSOBISTY, RELACJE: Piramida potrzeb; Jak polubić siebie; Dzień bez telefonu; Zazdrość.
WAŻNE DNI: Światowy Dzień dobroci; Wielkanoc; Dzień Śniegu; Halloween; Dzień Nauczyciela.
W KLASIE: Nasze klasowe zasady; Nasz klasowy tygodnik uważności; Przepis na zeszyt.
źródło opisu: https://wir-sklep.pl/pl/p/Godzina-wychowawcza-jak-malowana.-Graficzne-karty-pracy-dla-klas-4-8.-Czesc-3/706

9. Radwańska Anna, Sołtys Anita. Godziny wychowawcze z nastolatkami : scenariusze zajęć. – Warszawa : Difin, 2022 (sygn. 130900)
Publikacja skierowana jest do nauczycieli i wychowawców szkół ponadpodstawowych. Zawiera materiały do pracy na godzinach wychowawczych zgodne z podstawą programową. Tematyka scenariuszy zajęć dotyczy problemów, z jakimi borykają się młodzi ludzie m.in., takich jak: szacunek oraz kultura dyskusji; uzależnienie; zaburzenia odżywiania; cyberprzemoc; bezpieczeństwo w internecie; tolerancja i akceptacja; transpłciowość; stres oraz techniki relaksacyjne; zdrowy tryb życia; asertywność; samoświadomość w życiu człowieka; samorozwój; depresja, nerwice i inne choroby cywilizacyjne.
źródło opisu: https://lubimyczytac.pl/ksiazka/5045335/godziny-wychowawcze-z-nastolatkami-scenariusze-zajec
10. Swędrowska Małgorzata  i 11 pozostałych. Pedagog w klasie : scenariusze zajęć profilaktycznych i doradczych. 
– Warszawa : Wydawnictwo Wiedza i Praktyka, cop. 2023 (sygn. F 131569)
Książka ta to praktyczna pomoc dla każdego pedagoga. Publikacja zawiera aż 20 scenariuszy zajęć z uczniami ? w tym praktyczne karty pracy, ćwiczenia, formularze, ankiety. Wszystko w formie przystępnej dla pedagoga.
Cały materiał podzieliliśmy na 3 bloki tematyczne:
1. Scenariusze zajęć dla najmłodszych
2. Scenariusze z doradztwa zawodowego
3. Integracja uczniów
W każdym rozdziale znajdują się scenariusze z danej tematyki wraz z niezbędnymi do pracy załącznikami.
źródło opisu: https://bonito.pl/produkt/pedagog-w-klasie-scenariusze-zajec-profilaktycznych-i-doradczych

11. Świątek Anna Maria. Lekcje wychowawcze dla nastolatków– Rzeszów : Fosze, cop. 2020 (sygn. 124816)
Książka powstała z myślą o szkolnych lekcjach wychowawczych, ale można z niej korzystać również w innych okolicznościach. Skłania do lektury w dowolnej kolejności rozdziałów, zależnie od potrzeb. To propozycja tematów dialogu z młodzieżą, która potrzebuje rozmowy o dobru i złu, o wartościach, celu i sensie życia, wyborach. „Lekcje wychowawcze” mogą ułatwić edukacyjne dyskusje o postawach w kontekście szkolnych i pozaszkolnych wydarzeń. Do refleksji zachęca zbiór 130 nowel wspomaganych pytaniami o podstawy istnienia, na które warto poszukać odpowiedzi.
źródło opisu: https://fosze.pl/lekcje-wychowawcze-dla-nastolatkow.html

12. Wegner-Jezierska Magdalena. Scenariusze zajęć wspierających rozwój kompetencji emocjonalnych i społecznych młodzieży w szkole ponadpodstawowej. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2022 (sygn. F 131156)
Scenariusze zajęć wspierających rozwój kompetencji emocjonalnych i społecznych młodzieży w szkole ponadpodstawowej to 50 ćwiczeń zebranych w 9 obszarach tematycznych:
– INTEGRACJA MIĘDZYOSOBOWA – propozycje ćwiczeń integrujących klasę szkolną
– EMOCJONALNOŚĆ CZŁOWIEKA – pośród ćwiczeń do wykonania uczniowie znajdą zarówno trening relaksacji, jak i zadania ułatwiające walkę ze stresem
– KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA – pośród narzędzi komunikacyjnych uczniowie nauczą się korzystać z komunikatów JA, poznają podstawy aktywnego słuchania oraz dokonają analizy komunikatów pozawerbalnych służących budowaniu relacji
– ASERTYWNOŚĆ – stanowcze, ale łagodne i bezpośrednie wyrażanie swoich opinii, obrona własnych praw w relacjach z innymi oraz umiejętność stawiania granic i reagowania na krytykę to tylko niektóre fragmenty mapy asertywności, z którą będą pracować uczniowie
– KONFLIKT I METODY JEGO ROZWIĄZYWANIA – w tej części scenariuszy uczniowie zapoznają się z podstawowymi metodami rozwiązywania konfliktów oraz stosowaniem różnych typów argumentacji
– MENTALIZACJA – to z kolei zbiór przeznaczony do ćwiczenia umiejętności rozumienia perspektywy innych osób
– ORGANIZACJA CZASU – scenariusze pokazujące, jak nauczyć młodzież przejmować odpowiedzialność za swoje wybory, dystrybucję czasu, planowanie i osiąganie zamierzonych celów
– ZDROWIE PSYCHICZNE – scenariusze powstałe z przekonania, że podstawowa wiedza o życiu psychicznym, symptomach zaburzeń, drogach poszukiwania pomocy w kryzysie jest niezbędna każdemu nastolatkowi
– ROZWÓJ OSOBISTY – zadania zaproponowane w scenariuszach mają na celu uświadomić, że osobowość młodego człowieka będąca w procesie kształtowania się może i powinna ulegać świadomym, celowym zmianom, aby osiągać kształt pożądany przez nich samych.
Scenariusze zostały przygotowane są z myślą o pracy z młodzieżą zarówno podczas lekcji wychowawczych, jak i specjalnie planowanych warsztatów lub treningów umiejętności społecznych.
źródło opisu: https://ksiegarnia.pwn.pl/Scenariusze-zajec-wspierajacych-rozwoj-kompetencji-emocjonalnych-i-spolecznych-mlodziezy,988920869,p.html

13. Wegner-Jezierska Magdalena. Scenariusze zajęć z zakresu rozwoju kompetencji emocjonalnych i komunikacyjnych dzieci i młodzieży w szkole podstawowej. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2020 (sygn. F 123102)
Książka zawiera program lekcji wychowawczych dla uczniów szkoły podstawowej na wszystkich poziomach klas. Celem proponowanych zajęć jest poszerzenie kompetencji emocjonalnych i komunikacyjnych dzieci oraz młodzieży. Umiejętności te mają bezpośredni wpływ na relacje pomiędzy uczniami, wzajemną tolerancję i akceptację. Każdy scenariusz zawiera informacje, jakie przybory i narzędzia potrzebne są do skutecznego przeprowadzenia lekcji. Nauczyciel otrzymuje gotowy opis treści do przekazania oraz tabele z podpowiedziami prawidłowych odpowiedzi. Załączone są także potrzebne karty pracy dla uczniów. Skrypty przygotowane są w taki sposób, aby lekcję z zakresu rozwoju kompetencji emocjonalnych i komunikacyjnych dzieci i młodzieży mógł przeprowadzić każdy nauczyciel, niezależnie od profilu swojego wykształcenia.
źródło opisu: https://harmonia.edu.pl/pl/product/scenariusze-zajec-z-zakresu-rozwoju-kompetencji-emocjonalnych-i-komunikacyjnych-dzieci-i-0

Oprac. Małgorzata Percińska

Polityka cookies i prywatności

Strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celu niezbędnym do prawidłowego działania serwisu, dostosowania strony do indywidualnych preferencji użytkownika oraz statystyk. Wyłączenie zapisywania plików cookies jest możliwe w ustawieniach każdej przeglądarki internetowej, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies należy opuścić stronę.

Zaznacz cookies, które akceptujesz:
Return